donderdag 24 maart 2016

Farewell party

Donderdag 24 maart 2016
koffie ceremonie
Veel dikke mensen heb ik niet gezien. Over het algemeen zijn de Ethiopiërs lang en slank. Ik vind ze mooier dan de Kenianen met hun bollere koppen. Best wel mooie vrouwen zijn er bij. Vaak een smaller naar onder uitlopend gezicht en een smallere onderkaak hebben ze. Ze hebben ook veel meer haar. In Kenia is bijna iedere man kaal geschoren en hebben de vrouwen een pruik. Hier niet, hoewel sommige vrouwen extensions hebben (aldus Iris). Als ik een  kies in de onderkaak trek pak ik de onderkaak beet met mijn linker duim en wijsvinger. Dan denk ik wel eens, wat een dunne kaak, ben bang dat die breekt. Maar dat gebeurt niet, het bot is hier zo hard en de kiezen staan zo vast. Vanmorgen nog werken. Dan eindoverleg met Sr. Alganesh. We gaan ons best doen bij Rotary Doctors Nederland om uiteindelijk voor hier een dental therapist opgeleid te krijgen. We hebben een persoon in gedachten. Die hebben we gepolst en hij voelt er veel voor. Dan zouden we na 3 a 4 jaar dit project kunnen afronden. En dan kan Danka Clinic tandheelkunde aan hun disciplines toevoegen. Vanmiddag moeten we alle tandheelkundige zaken sorteren, pakken, labelen en opbergen in de store. Een hele klus. Om 4 uur is de farewell en koffie ceremonie. Bessatu heeft een prachtige jurk aan en zit temidden van de bloemen. Voordat Bessatu de koffie inschenkt gaat ze met een pannetje gebrande bonen rond en wuift iedereen de lekkere geur toe. Allemaal zijn ze present. Iris en Frank hebben voor ieder een envelop met een fooi gemaakt als dank. Sr.Alganesh spreekt ons toe  en heeft voor ons 4-en een pakje. Daarin een Ethiopische sjaal en een kilo gebrande koffie. We drinken koffie met de gebruikelijke gepofte maïs, kleine vierkante blokjes van zanddeeg en de geroosterde graankorrels. Veel dankbare woorden en ze hopen dat we terugkomen. We kunnen alleen niets toezeggen. Om 6 uur nog even naar het dorp om de bestelde koffie te halen. We hadden de prijs afgesproken. Maar ik moet meer betalen. 25Birr voor de houtskool en 10 Birr voor het meisje dat de koffie brandt. Belachelijk natuurlijk Er komen steeds meer mensen om heen staan en gaan zich er mee bemoeien. Ik overweeg om weg te lopen. Aan de andere kant denk ik de koffie is ipv 45Biir de kilo nu 50Birr,m dat is 2 Euro ipv 1,80Euro. Omdat het ook voor Gert Oonk is denk ik toe maar. Avondeten is weer gezellig met de Amerikanen. Dan koffers pakken. De mijne ruikt helemaal naar koffie.


Bessatu gaat roind met pannetje koffie

Sr. Alganesh spreekt ons toe
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten