zondag 20 maart 2016

Haan

Zaterdag 19 maart 2016

wat een drukte op de markt

meisje met kip op weg naar de markt

Iris koopt haan voor lady Almaz

mooie hoed
We moeten indikken, Er komen 4 mensen bij en morgen nog eens 6. Frank trekt bij Gert Oonk in en Iris en ik verhuizen ook naar de 'westveugel' in 1 kamer. Dan is de hele oostvleugel voor de nieuwe gasten. De zusters kruipen hier ook bij elkaar. Het voordeel van onze nieuwe vleugel is dat deze twee kamers een eigen badkamer hebben. Onze vorige kamers hadden een badkamer op de gang. We ontruimen onze kamers en dweilen ze. We kunnen vandaag geen trip maken. De Landcruiser is weg om de Ethiopische oogarts en 3 helpers te halen. We gaan ’s morgens naar de grote markt. Een hele sliert mensen en ezeltjes is er naar op weg. De ezels bepakt met 2 kistjes gevuld met tomaten, uien enz. Wat een markt en wat een mensen. Zo groot heb ik nog niet gezien. De mensen zitten in groepen. Zo is er een groep met aardappels, uien, tomaten, bonen, linzen, peper en koffie. Een aparte kledingmarkt en ga zo maar door. Vanmiddag zijn we uitgenodigd op de koffie bij de moeder van Negassa en vanavond op het diner bij lady Almaz. Op de terugweg van de markt kopen we een haan en 2 manden als cadeautje. Het jongetje vraagt 300 Birr. Veel te duur. We hebben natuurlijk geïnformeerd wat een kip mag kosten. Iris laat 150 Birr  ( €6) zien en ze steken gelijk over. We zetten onze haan bij de kippen in de store. Zitten we ’s middags lekker te lezen, hoor ik een enorm gekakel, zie ik de klusjesman met onze haan en een groot mes. Ik ren naar hem toe. Die haan is van ons zeg ik. Hij verstaat geen Engels, maar door mijn gebarentaal begrijpt hij wel dat er iets niet goed is. Ik zeg het ook tegen de kok. Die verstaat een enkel woord. Even later loopt de man met 2 kippen weg om ze te slachten. Ik was net op tijd. Morgen eten we kip. De Ethiopiers voor de eye-clinic zijn gearriveerd. Bij het avondeten begroeten we ze. Er is al 2 dagen geen stroom. We lezen ’s avonds in de zitkamer. Elke kamer heeft een lamp op zonne-energie, maar geen stopcontact. In het kantoortje is een omvormer naar 220 Volt en een stopcontact. Een aantal contactdozen worden hier op aan gesloten. Wij prikken hier onze laadsnoeren voor mobieltjes, labttops, i-pads en scheerapparaat in.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten