dinsdag 8 maart 2016

Inspectie

Maandag 7 maart 2016

Bij het ontbijt zegt Sr. Alganesh dat de inspecteur gezondheidszorg van het district morgen komt. Frank is de enige die zijn licentie om in Ethiopië te werken op orde heeft. Ik ben pas vlak voor de Kerst voor dit project gevraagd, omdat een ander uitviel.  Je moet je bul in het Engels laten vertale, de mijn is in het Latijn. Dan moet je de bul, samen met de door een beëdigd vertaler in het Engels vertaalde bul laten bekrachtigen door een notaris. Dan laten bekrachtigen door de rechtbank. Dan een officiële verklaring van het ministerie van de inschrijving in het BIG-register in het Engels. Dan een verklaring van het ministerie van goed gedrag in het Engels. Dan nog een gezondheidsverklaring in het Engels. En nog een werkervaring in het Engels. Alles met zoveel mogelijk blauwe stempels. Met dit pakket moet je naar de Ethiopische ambassade in Brussel om te laten bekrachtigen.  Dan moet alles naar de ‘Ethiopian Food, Medecine and Healthcare Administration and Control Authority’ in Addis Abeba. Voor deze laatste geld teen wachttijd van 6 weken. Dit heb ik allemaal niet meer kunnen redden. Ben benieuwd. Zal er wel mee te maken hebben dat bij mijn eerste patiënt vanmorgen Sr’Alganesh er naast komt staan. Patiënt wijst naar pijn rechtsboven. Ik wil gaan verdoven. Wijst Sr. Alganesh met op 2 verrotte kiezen in de bovenkaak. Die zien er voor haar slechter uit. Alleen zijn deze glad en zwart, dus niet cariës actief. Ze moest me er fijntjes op attenderen. Kan niet anders dan dat het met de aanstaande inspectie heeft te maken. Best wel druk vanmorgen. Ook omdat Iris en Gert Oonk naar de voornoemde school zijn. Om 12.00 even koffie. Hoor ik een geweldig kabaal van de kippen achter me. Ik draai met om en zie dat een buizerd net landt om een kuiken te pakken en er mee wegvliegt. Twee kippen vliegen met veel gekakel de buizerd achterna, maar helaas. Na de koffie een patient met 3 volledig onder het tandvlees weggerotte kiezen, die vraagt om een vulling. Dessa, dat lieve oude vrouwtje, assisteert me vandaag en probeert aan de hand van door ons geprinte plaatjes en in het Oromifa vertaalde tekst uit te leggen dat het kansloos is. Ook nog een heer met volledig door tandsteen overgroeide kiezen, waartussen ergens een kies zit die er uit moet. Een raadsel hoe op het kauwvlak zoveel tandsteen kan komen. Als je kauwt blijft daar niets zitten. Zien we in Nederland nooit. Pas om 2 uur klaar. Dan lunchen in het zusterhuis. Slechts 200 meter lopen. Dan nog terug naar de clinic. We zijn dit keer vroeg klaar, om 4 uur. In de bomen hoorde ik ze al: 2 enorme hornbills. Zo groot had ik ze nog niet gezien. We lopen samen met Negassa naar het centrum om onze instructie A4-tjes voor de HEW’s geplastificeerd te krijgen. Daar moeten we even op wachten, zodat we besluiten koffie te gaan drinken. Negassa weet een net café waar we een macchiato drinken. Smaakt goed. Wat kost nou een lekkere macchiato? 4 Birr. Komt overeen met 16 Eurocent. In de Bradt guide van Ethiopië hadden we gelezen dat hier een patisserie zou zijn. En inderdaad. We besluiten 6 pastries mee te nemen als dessert. Het is bijna 7 uur en besluiten met de Bajaj, in dit geval een Piaggio Apé,  terug te gaan naar het zusterhuis.
heel veel tandsteen

poetsles door Iris vertaald door Dessa

2 hornbill's

manna buna(manna=kamer, buna=koffie)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten