vrijdag 11 maart 2016

KinderGarten

Vrijdag 11 maart 2016
Vanmorgen gaan Iris, Sr. Bisrat Almaz en ik nnaar de KinderGarten in  Sumero. Prachtige weg als maar naar beneden, helemaal onverhard, zo’n klein half uur rijden. In the middle of nowhere. Prachtig landschap. En wat een ezels op de weg. Gert Oonk en Iris hadden het al verteld: de ontvangst op de KinderGarten is overweldigend. Met zang worden we ontvngen en we krijgen een bloemetje. Om tranen van in je ogen te krijgen. Iris en Almaz doen de voorlichting, terwijl de kinderen in een cirkel zitten. Drie kindjes doen het poetsen met een stick voor. Ik zie een jongetje met een staartje omhoog en ik denk, die moet op de foto. Dan doen Iris en ik voor de klas de gebitscontroles. Maar dat jongetje met het staartje mis ik. Die is hem gesmeerd. De teachers halen hem en ik wil een foto maken en dan zet hij het op een brullen. De foto maak ik toch, zo’n grappig koppie. Sr. Bisrat leidt ons nog even rond langs papaya bomen. Wat ze wil laten zien is een schuur waar rupsen, op houten trays op daarvoor gemaakte rekken, katoen maken. De katoen wordt verkocht. Dan showt Sr. Bisrat een ruimte waar moeders onderwijs krijgen. Er is een kaart met de sprediing van de twee belangrijkste talen van Ethiopië. Roze op de foto is het Amharic gebied met het bijzondere Semitische schrift. Rood is het Oromo gebied, wat onze Latijnse letters heeft. Dan nog een bezoekje aan de eetzaal, waar de kleuters inmiddels allemaal een bordje rijst hebben. Zo vertederend. Daarna moeten ze ieder hun bordje afwassen enn te drogen leggen op kippengaas. ’s Middags doe ik een extractie bij een mevrouw van de een na laatste kies boven, zie ik de verstandskies mee bewegen. Foute boel. Had ik gisteren ook al. De kiezen zitten hier erg vast, het kaakbot is heel compact, dus je zet iets meer kracht dan thuis. Gisteren brak het stuk bot achter de verstandskies, het tuber maxillare, door ons vaak afgekort als het tuber,  af en het tandvlees scheurde een eind naar achten in. Moest gehecht worden. Lukte me niet lekker door een heel vreemd model naaldvoerder. Gert Oonk sprong bij. Als de verstandskies mee beweegt met het trekken van de kies ervoor is het tuber meestal gebroken. Ik vraag Gert Oonk om assistentie. Hij houdt met een tang de verstandskies vast terwijl ik de kies ervoor trek. Dan groeit de verstandskies en het tuber weer vast. Truc gelukt. We willen volgende week bij zusters in Ahica extracties gaan doen. Ze hebben daar alleen zonne-energie. Hoe dan steriliseren? We hebben twee pressure cookers, maar die gaan op een kookplaat. Gert Oonk gaat op zoek in de store en vindt een hele grote elektrische snelkookpan. Navraag leert dat hij eens drooggekookt is en dat het verwarmingselement doorgebrand is. Dat brengt ons op het idee om de snelkookpan op het vuur te zetten. Zo gezegd zo gedaan. We doen er water in en lady Behatoe zet hem op de cementen  ‘AGA-cooker’. En zowaar, hij haalt keurig z’n temperatuur en druk. Kunnen we straks gebruiken in het veld. Het is vandaag drukkend warm. Na het avondeten zegt Sr. Alganesh dat we gaan koffiedrinken in het hostel pal naast het zusterhuis. Wordt ook gerund door de zusters. Eigenlijk is het een weeshuis met 17 meisjes in de leeftijd van 8-17. We worden ontvangen met luide zang en een trommel van een plastic vat. Een meisje doet op de grond de koffieceremonie. Zo dat zijn weer genoeg indrukken voor vandaag. Morgen vroeg ontbijten voor weer een wandeling. We wilden naar een wildpark, maar dat schijnt niet veilig te zijn.
ontvangst op de KinderGarten

Iris en Almaz vertellen

links Amharic en rechts Oromo, zie kleine kaartje

testen van de pressurecooker op het fornuis

zang, dans en koffieceremonie in het hostel
staartje

Geen opmerkingen:

Een reactie posten